En toen… Was alles anders
12 maart 2020 kan voor kantoorwerkend Nederland de boeken in als een bijzondere dag. Vanaf toen kregen we namelijk te horen dat thuiswerken de norm zou worden voor de komende tijd. Evenementen werden afgelast en bijkletsen bij de koffieautomaat was niet langer mogelijk. In plaats daarvan ging ons hele leven (niet alleen werk gerelateerd) zich voornamelijk online afspelen. En dat zag er zo uit:
- Wie denkt aan corona, denkt waarschijnlijk ook meteen aan remote vergadertools als Microsoft Teams. Dankzij Microsoft Teams kon het werk doorgaan op hetzelfde tempo en bleven collega’s onderling met elkaar in verbinding. Inmiddels zien veel bedrijven de meerwaarde van Teams in en kijken ze naar de mogelijkheden om het systeem verder uit te breiden.
- We gingen door het online vergaderen steeds meer gebruik maken van goede devices. Headsets, webcams, surface hubs en andere Meeting Rooms tools worden nu veelvuldig gebruikt. En we zijn met zijn allen ook nog eens gaan inzien hoe goed die dingen eigenlijk werken!
- Thuiswerkers ontdekten handige apps om bijvoorbeeld het geven van workshops op afstand te faciliteren, les te geven op afstand en zelfs examens af te nemen. Gaandeweg worden we hier steeds handiger in.
- Bedrijven gingen versneld in digitalisatie. Plannen waar normaal gesproken waarschijnlijk een aantal jaar voor was uitgetrokken, hebben zich nu in een aantal maanden laten uitvoeren. Veel organisaties kunnen nu tijds- en plaatsonafhankelijk werken door de versnelde implementatie van handige tools als Microsoft Teams!
- Veel beurzen, kick-off evenementen en opleidingsdagen konden niet langer doorgaan op de reguliere manier. Gelukkig ontdekten veel organisatie Teams Live Event als een goed initiatief om evenementen toch doorgang te laten geven in de vorm van een webinar. Het Albert Schweitzer ziekenhuis is daar een goed voorbeeld van.
- Ook rondleidingen in musea en open dagen bij bedrijven en scholen konden niet fysiek plaatsvinden. Ook hiervoor wordt inmiddels Teams vaak gebruikt. En dat dat helemaal goed gaat, heeft het OSG West-Friesland wel bewezen.
- Zelfs vrijdagmiddagborrels vonden online hun doorgang. Er werden pubquizzen, escape rooms en bingo’s uit de grond gestampt om met elkaar verbonden te blijven. En eerlijk is eerlijk; dat heeft ook wel weer iets.
Live events bleken dé manier om in contact te blijven met klanten en partners.
Positieve gevolgen houden stand
De afgelopen periode hebben mensen die normaal op kantoor werken wel bewezen dat thuiswerken helemaal niet meteen betekent dat je je werk minder of minder goed kunt doen. Het betekent hooguit dat je je werk anders moet indelen, maar we hebben ook bewezen dat we die verantwoordelijkheid heel goed zelf bij onze medewerkers kunnen leggen. We weten inmiddels heel goed hoe we om middagslaapjes, het brengen en halen van de kinderen en koken heen kunnen werken en zijn met elkaar veel flexibeler geworden als het gaat om de indeling van je werk.
Daarnaast is ook gebleken dat het afleggen van grote afstanden heus niet altijd per se nodig is. Organisaties uit Limburg kunnen prima videobellen met partners in Groningen. Scheelt niet alleen veel reistijd, maar is ook nog eens goed voor het milieu. Win-win 😉.
Het afgelopen jaar door de ogen van onze Rogers
Ook voor Ask Roger! was 2020 een bijzonder jaar. Naast dat we allemaal zelf de nodige aanpassingen moesten doen in onze dagelijkse werkzaamheden, werden we al snel bedolven onder het werk. Onze klanten moesten zich aanpassen aan de omstandigheden en wisten ons daarin goed te vinden. We beseffen ons maar al te goed hij bijzonder dit is.
We vroegen onze Rogers naar de meest positieve ontwikkeling van het afgelopen jaar. Daar kwam het tijds- en plaatsonafhankelijk werken toch wel als winnaar uit de bus. Daarnaast is ook de tijdsbesparing door niet meer hoeven reizen een groot pluspunt. Kenneth (accountmanager) vertelt: ‘’Wat ik heel fijn vind, is het autorijden om op tijd bij een afspraak te zijn. Ik kan mijn tijd veel beter indelen doordat ik geen reistijd heb. Daar hoort dan wel bij dat je soms van de ene online meeting in de andere doorgaat en dan mis je het moment om je hoofd leeg te maken.’’
‘’Wij hebben als bedrijf wederom hebben bewezen weerbaar te zijn voor elke verandering. Ik kon in het begin lastig wennen aan het thuiswerken, maar er zitten ook een hele hoop voordelen aan. Zo kan ik tussendoor een wasje aanzetten of tussendoor even boodschappen doen. En de tijd die je normaal kwijt bent aan reizen kun je dan weer gebruiken om iets langer door te werken als dat nodig is’’ zegt Azita (Inside Sales).
De acceptatie van thuiswerken
Martin (Consultant/projectleider) ondervindt vooral voordelen van de acceptatie van thuiswerken: ‘’Ik denk dat de meest positieve ontwikkeling de algemene acceptatie is van het thuiswerken. Toen ik hier mee begon 15 jaar geleden was het lastig, moest je een VPN bouwen met een Router en kreeg je een toestel mee naar huis.’’
Voor veel Rogers is het thuiswerken ook goed te combineren met het gezinsleven. Spelende kinderen op de achtergrond of katten die over je bureau lopen zijn niet langer meer ‘onprofessioneel’. Het hoort er nu eenmaal bij! En volgens Theo (Ask Roger! Digital Business Solutions) hebben we vooral ook een hele belangrijke les geleerd:
‘’We hebben ons wel beseft hoe belangrijk het (sociale) contact met collega’s voor ons is.’’
Blijven ontwikkelen, ook in tijden van crisis
Volgens Iris is dit wel het moment geweest om te laten zien dat een crisis niet meteen betekent dat je stilstaat: ‘’Het bewijs is nu wel geleverd na al die behaalde certificeringen: dat je als organisatie of op persoonlijk vlak je moet blijven ontwikkelen tijdens een crisis. Daarmee creëer je hoe dan ook nieuwe kansen.’'
Een greep van hoe onze Rogers er thuis bij zitten.
Thuiswerken is een blijvertje!
We vroegen onze Rogers naar welke ontwikkelingen ook na de deze crisis stand houden en krijgen een unaniem antwoord. Thuiswerken! Nee, niet zoals we dat nu doen. Maar gewoon, af en toe. Maxime (Marketing & Communicatie) zegt bijvoorbeeld:
‘’We hebben inmiddels wel bewezen dat de kwaliteit van je werk er niet minder van wordt als je thuis zit. Hetzelfde geldt denk ik ook voor afspraken aan de andere kant van het land. Hier zal je sneller van zeggen; doe maar online, scheelt zoveel reistijd.’’
Ook Richard (Accountmanager) ziet diezelfde voordelen: ‘’Ik denk dat er een mooie mix gaat ontstaan tussen thuiswerken, klanten bezoeken en het werken op kantoor. Die flexibiliteit gaat ons nu, maar ook in de toekomst veel voordelen opleveren. Reistijden minimaliseren en even een snelle afstemming via een video call met je klant en collega, dat gaat het (samen)werken efficiënter maken.’’
John (Consultant) hoopt vooral dat organisaties niet meteen terugvallen, maar doorzetten in de digitalisering die ze hebben doorgemaakt: ‘’Helaas zie ik nu de basisscholen weer open zijn, direct een terugval. De klaslokalen zijn voor mijn zoon weer open, online lessen zijn geschrapt en als hij een snotneus heeft (en dus thuis zit), heeft hij niet de mogelijkheid om vanuit huis de lessen toch te volgen. Terwijl dit natuurlijk heel goed naast elkaar kan bestaan’’.
#CreatingHappyCustomers tijdens een pandemie
Nieuwbakken consultant Nick is het afgelopen jaar nauw betrokken geweest bij veel projecten:
‘’Het is mij in ieder geval afgelopen jaar opgevallen dat alle meetings online met klanten en collega’s vrijwel probleemloos verlopen en vaak efficiënter zijn. Als bedrijf mogen we dan ook trots zijn in hoe snel en eigenlijk gemakkelijk wij deze stap hebben gemaakt en hoeveel klanten wij hier alweer bij hebben geholpen.’’
Met mooie projecten zoals die bij de gemeente Lansingerland, Albert Schweitzer Ziekenhuis, Welzijn Scheveningen en OSG West-Friesland hebben we veel partijen mogen helpen met hun aanpassingen aan het coronabeleid. Martin: ‘’Het meest bijzonder dat mij bijgebleven is van het afgelopen jaar, is dat er opeens ruimte is voor nieuwe ideeën. Wij als Ask Roger! riepen al langer: ‘’Het kan anders!’’ Daar waar de klant dan vaak zei: ‘’Dat kan niet zomaar’’, blijkt het toch te kunnen als het nodig is. Denk bijvoorbeeld aan de Live Events. Waar in begin gezegd werd: ‘’Onze klanten willen op een locatie komen en waar wij ons verhaal live kunnen doen’’, blijkt het nu ideaal te zijn om via een Live Event de klant te voorzien van informatie.’’
We doen dit met zijn allen
Ook Kim (Managed Services) vertelt over een ervaring die ze had met een klant: ‘’Waar wij soms moeite hebben om het thuis werken vol te houden, was het erg leerzaam om het vanuit het perspectief van een zorginstelling te zien. Mevrouw vertelde bijvoorbeeld hoe zij nu de triage telefonisch doen, hoe ook zij hun manier van werken hebben moeten veranderen. Ik merkte dat dat voor mijzelf weer even een soort van boost was, een bevestiging; we doen dit echt met z’n allen.’’
Al met al was 2020 dus best een mooi jaar, waarin kansen gegrepen werden en digitalisatie harder ging dan ooit. Heb jij hulp nodig bij het toekomstbestendig maken van je communicatiesystemen met bijvoorbeeld Teams Calling? Of kunnen we je misschien helpen in het opzetten van een Live Event of Meeting Room? Onze Rogers staan, ook online, voor je klaar!