Klantverhaal

Museum Volkenkunde

Inzicht in gebruik wifi access points museum

Museum Volkenkunde koestert en restaureert objecten van over de hele wereld. De voorwerpen vertellen stuk voor stuk menselijke verhalen: ‘Wij zijn een museum over mensen’. Thema’s zoals rouwen, vieren, versieren, bidden en vechten komen aan bod. Samen met het Tropenmuseum en het Afrikamuseum onderstrepen zij culturele diversiteit. Ze laten zien dat wij op de verschillen na, allemaal hetzelfde zijn. Museum Volkenkunde is gevestigd in Leiden.

De uitdaging

Tim van Rijn, projectmanager ICT: ‘Na intensief gebruik van vijf jaar waren de wifi-zenders in onze zalen toe aan vervanging. Daarnaast werd het kantoorgedeelte van het museum verbouwd en kregen we toegang tot een nieuwe vleugel. Natuurlijk wilden wij daar ook profiteren van optimale dekking. Na een zogenoemde Site Survey van Ask Roger! werden we geattendeerd op nog een aantal dode punten. Via rapportages kregen we inzicht in het huidige bereik van de wifi. Alles bij elkaar was het tijd voor vervanging van ons wifi-netwerk.’

De oplossing

Op advies van Ask Roger! is gekozen voor de Cisco Meraki oplossing. Tim: ‘We zijn onder de indruk van welke informatie we eruit kunnen halen. Voor een access point analyse is slechts één druk op de knop nodig. Je kunt daardoor zelf veel dingen aansturen en controle houden over je traffic. We hebben geen fysieke controller meer nodig, de controller staat in de cloud. Hierdoor krijgen we automatisch updates en kan er makkelijk worden opgeschaald. En het esthetische aspect willen we ook benadrukken: de ontvangers zijn elegant en vallen minder op. Voor een museum is dat mooi meegenomen. Meerwaarde van deze oplossing voor ons museum is dat een stukje hospitality naar onze gasten toe verbeterd is. Voor een gedeelte van de samenleving is het niet vanzelfsprekend dat zij in het bezit zijn van een databundel. Nu kunnen we te allen tijde goede wifi bieden. De zakelijke klant ervaart de voordelen in onze zalen waar optimaal bereik is gerealiseerd.’

‘Als Ask Roger! zegt dat het gaat lukken, dan komt het ook voor elkaar. Wij hebben inmiddels een flinke vertrouwensband opgebouwd en zijn al jaren klant. Ook nu hebben we weer uitstekende service ontvangen’

Tim van Rijn

Projectmanager ICT, Museum Volkenkunde

Hoe Roger

is dat?

Bekijk

ook onze andere cases