Zijn onze voorspellingen uitgekomen?
In deze blog, van een jaar geleden, keken we naar de trends van 2021. Wat zagen wij gebeuren in de markt en wat verwachtten wij van 2021? We zetten onze voorspellingen op een rijtje en maken de balans op.
Teams verder inrichten
2021
wordt het jaar waarin organisaties Teams verder gaan inrichten om hun processen
te optimaliseren. Dit zal deels gebeuren door het inzetten van bestaande
PowerApps of het ontwikkelen van op maat gemaakte oplossingen.
Volgens Gartner was er het afgelopen
jaar een aanzienlijke toename te zien in de interesse in en het gebruik van
PowerApps. Dit heeft volgens hen vooral te maken met het feit dat er goed is
ingezet op het koppelen van beginnende ontwikkelaars en professionele
ontwikkelaars.
Klantcontact verandert
Klanten
worden veeleisender en willen contact opnemen zoals zij dat willen.
Deze voorspelling is
zeker uitgekomen. In de eerste lockdown hadden klanten nog geduld met
organisaties die nog niet eerder aan online verkoop deden, maar nu we in de
zoveelste lockdown zitten is dit geduld zeker minder. 71% van de afnemers geeft aan meer te
letten op de waarden van een organisatie. Klanten kijken dus
bijvoorbeeld meer naar toegankelijkheid, verzend- en retourvoorwaarden en service.
Organisaties zijn hier nog niet altijd even efficiënt mee omgegaan, want
slechts 19%
slaagt erin om klantinzicht om te zetten in verbeteracties. Werk aan de winkel,
dus!
Belang van data neemt toe
De
waarde van data wordt steeds beter ingezien. Bedrijven gaan hun rapportages
beter analyseren en inspelen op de uitkomsten.
Deze voorspelling is
zeker uitgekomen. Bedrijven zien steeds beter in dat data heel goed te
gebruiken is om te analyseren of processen nog wel op de meest optimale manier
functioneren. Toch komt hier ook een nieuwe uitdaging om de hoek kijken:
bedrijven hebben vaak meer data in hun bezit dan ze kunnen verwerken. 62% van
de Nederlandse ondernemingen geeft aan datagedreven te zijn, terwijl data voor
maar 24% van de organisatie echt een prioriteit heeft (ICT Magazine, 2021). Er is dus nog wel
een brug te slaan tussen de perceptie en de werkelijkheid.
Adoptie van technologie
2021
wordt het jaar van de adoptie. Je medewerkers optimaal meenemen in nieuwe
digitale oplossingen en zorgen dat zij zich dit helemaal eigen maken.
Ja en nee. Hier valt
nog veel te winnen! Aan de ene kant zetten bedrijven zeker goed in op adoptie,
door hun werknemers te voorzien van gebruikerstrainingen en opleidingsfaciliteiten.
Bij onze klanten zetten wij ook altijd optimaal in op adoptie. We pleiten
ervoor je medewerkers vanaf het begin van de transitie naar een nieuw systeem
of nieuwe devices mee te nemen in het proces. Door te kijken naar de wensen van
iedereen die hiermee te maken krijgt, houden we rekening met de wensen van elke
gebruiker. Hierdoor wordt het nieuwe systeem of de nieuwe devices automatisch
beter omarmd.
Toch komen er op veel systemen (zoals Teams) steeds weer nieuwe functionaliteiten bij, waardoor je bijna nooit volledig op de hoogte bent. Hoe meer nieuwe functies er straks bij komen, hoe meer dingen er zijn die medewerkers niet goed kennen. Des te meer reden om ervoor te zorgen dat je up-to-date blijft. Tip: schrijf je in voor onze nieuwsbrief, dan krijg je elke maand een update met de nieuwste features in je mailbox!
Voorspellingen voor 2022
Een paar van de voorspellingen van vorig jaar verdienen eigenlijk ook dit jaar nog steeds de focus. Natuurlijk zijn er ook weer nieuwe trends en zien we ook wat oude ontwikkelingen in een nieuw jasje opkomen. Hieronder zetten we ze voor je op een rijtje.
AI
Kunstmatige intelligentie (oftewel Artificial Intelligence – AI) is natuurlijk al jaren een hot topic. Gezichtsherkenning, het dempen van achtergrondgeluid en monitoring van gesprekskwaliteit: het gebeurt allemaal door middel van AI. Dit zal ook het komende jaar dus weer toenemen, al zit het vooral in de producten en software die we gebruiken en zien we het dus niet letterlijk!
Hybride werken
Ja, daar kunnen we natuurlijk niet om heen. Inmiddels zal het overgrote deel van de mensen met een kantoorbaan goed kunnen schakelen tussen thuis en op kantoor werken. Toch gaan we dit jaar andere veranderingen zien rondom hybride werken dan we vorig jaar zagen.
De veranderingen van dit jaar hebben voornamelijk te maken met de inrichting van kantoren. Daar waar nu nog de grootste kloof zit tussen fysiek en digitaal, volgens Microsoft. Kantoren worden kleiner en ruimtes worden omgebouwd tot Meeting Rooms. En nog belangrijker: élke organisatie moet hun werkwijze gaan aanpassen. Van scholen tot gemeenten en winkels: de standaard werkwijze krijgt een andere standaard, waarbij de focus veel meer ligt op online en vooral het snel kunnen schakelen tussen fysiek en online aanwezig zijn.
Composable applicaties
Dat klinkt misschien nogal vaag. Maar als je erover nadenkt, eigenlijk best logisch. Composable applicaties zijn namelijk applicaties met een groot aanpassingsvermogen. Volgens Gartner hebben organisaties die de composable benadering omarmen een enorme voorsprong op concurrenten omdat ze veel makkelijker omgaan met veranderingen binnen de organisatie!
Maar wat zijn
composable applicaties dan precies? Een composable applicatie bestaat uit meerdere
blokken van een applicatie, die losgekoppeld zijn van de gehele applicatie. Deze
losse blokken worden dan met API weer aan elkaar gekoppeld tot nieuwe
applicatie. Zo kunnen er makkelijk nieuwe toepassingen worden gemaakt, wat deze
oplossingen heel schaalbaar maakt. Een mooi voorbeeld hiervan is het
PowerPlatform, wat je gemakkelijk zelf aanpast!
AR en VR voor de ultieme live-experience
Het hybride werken is niet alleen van toepassing op kantoorbanen. Ook de onder andere retail, het onderwijs en de zorg moeten hun diensten anders gaan inrichten om mee te kunnen in het veranderende wereldbeeld van hybride werken. En daar zullen Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) wel eens een hele grote rol in kunnen gaan spelen. Denk hierbij aan online shoppen met een vernieuwde shopping experience, waarbij het lijkt alsof je echt in de winkel bent. Of door een foto te uploaden zie je hoe bepaalde make-up, kleding of accessoires eruit zien op jouw lichaam. En een open dag van een school die je niet meer fysiek hoeft bij te wonen, maar waarbij je in een online omgeving door de school loopt.
Personalisatie
Ook een punt waarvan wij het belang al vaker hebben aangestipt. Personalisatie doet de klant zich speciaal voelen. Door een persoonlijke klantervaring te bieden, voelt een klant zich beter begrepen. Dit is dan ook precies waarop je je kunt onderscheiden van de concurrentie. Het overgrote deel van de klanten vindt service tegenwoordig belangrijker dan bijvoorbeeld prijs (kijk maar naar de strategie van bijv. Coolblue – alles voor een glimlach).
Mocht je nog in de veronderstelling zijn dat personalisatie veel geld en tijd kost, dan is dit vast de eerste keer dat je iets van ons leest. Je kunt namelijk, door communicatie en informatiestromen te centraliseren in één applicatie (Teams), veel tijd besparen. Je zorgt ervoor dat medewerkers direct de juiste klantinformatie te zien krijgen wanneer een klant contact opneemt. Medewerkers houden tijd over omdat ze niet meer hoeven te switchen tussen applicaties én kunnen de klant sneller helpen omdat ze hun informatie bij de hand hebben. Twee vliegen in één klap dus, als je van personalisatie nu een must maakt!
Security
Al jaren hoog op de agenda en een ontzettend breed begrip. We focussen hier even op security met betrekking tot hybride werken. Onze nieuwe hybride vorm van werken afgelopen twee jaar brengt hierin weer compleet nieuwe uitdagingen met zich mee. Apparaten worden minder vaak geüpdatet omdat iedereen dit nu zelf moet doen, personeel verbindt minder vaak met het bedrijfsnetwerk en klopt minder makkelijk bij een collega aan bij een verdacht berichtje. Dataleks zijn tegenwoordig bijna aan de orde van de dag en antivirussoftware is niet meer genoeg om virussen en ransomware buiten de deur te houden.
Zorg er om te beginnen dus voor dat medewerkers op de hoogte zijn van de verhoogde risico’s en dat ze weten wat te doen op het moment dat er iets verdachts gebeurt. Dit kan bijvoorbeeld door een phishingtest, om te kijken hoe medewerkers zouden handelen bij eventueel verdachte berichtjes. Voorkomen is immers nog altijd beter dan genezen.
Ask Roger! en partners
Samenvattend is
het van belang om dit jaar AI, hybride werken, composable applicaties, AR &
VR, personalisatie en security scherp in de gaten te houden als het gaat om IT
en digitalisering. IT en digitalisering zijn brede begrippen. En wij kunnen
niet overal goed in zijn. Onze focus hierbij ligt dan ook op het verbinden van
onze klanten met hun klanten door flexibele en toekomstbestendige
communicatieoplossingen (met bijvoorbeeld Teams Calling, Contact Center
oplossingen en Teams Meeting Rooms).
Voor andere
IT-gerelateerde onderwerpen schakelen we dan ook graag één van onze partners
in, om met elkaar tot de best werkende oplossing voor jouw organisatie te
kijken. Dus ook voor bijvoorbeeld securityvraagstukken, de inrichting van
datacenters en CRM-systemen kan je bij ons terecht. Wij zorgen ervoor dat we de
juiste partner aan je koppelen, zodat jij je kunt focussen op wat echt
belangrijk is voor jouw organisatie.