De opkomst van digitale leermiddelen verandert de manier waarop leerlingen lesstof tot zich nemen. Flipping the classroom is zo’n voorbeeld: leerlingen nemen thuis, via een online video, de lesstof tot zich en de docent gebruikt de les voor het beantwoorden van vragen en begeleiding op maat. Ask Roger! ziet deze veranderingen en zoekt naar mogelijkheden voor verdere verbetering met behulp van slimme communicatiesystemen.
ICT-staflid Peter Schep en communicatiemedewerker Brigitte Steenbeek leggen uit hoe de nieuwe digitale middelen op Het Oosterlicht College zijn ontvangen en welke resultaten zij zien.
Adoptie
Een belangrijk aandachtspunt daarbij is adoptie: niet iedere medewerker en docent staat te springen om dergelijke, soms ingrijpende, veranderingen. Zo ook bij de introductie van Skype for Business bij Het Oosterlicht College. Het Oosterlicht was bovendien één van de eerste scholen die koos voor de Ask Roger! koppeling met Magister, het wijdverbreide leerlingadministratiesysteem. Deze koppeling zorgt ervoor dat relevante leerlinggegevens direct in beeld verschijnen wanneer een ouder belt, waardoor de administratief medewerker sneller en efficiënter z’n werk kan doen. Nu, een paar maanden na de introductie, zijn medewerkers, docenten, ouders en leerlingen enthousiast: de communicatie verloopt soepeler en er blijft meer tijd over voor waar het uiteindelijk om draait: de leerlingen.Innovatie
Het is slechts één voorbeeld van wat er met slimme communicatiesystemen binnen het onderwijs mogelijk is. Reden voor ons om onze visie op onderwijs aan te scherpen en actief op zoek te gaan naar innovatieve mogelijkheden om onderwijsverbeteringen te realiseren met nieuwe ICT oplossingen. Zo zijn wij sinds enige tijd partner van het platform Technologie & Onderwijs en rondde Maarten Langbroek onlangs voor ons zijn onderzoek naar ICT innovatie binnen het voortgezet onderwijs af. Wordt vervolgd dus!ICT-staflid Peter Schep en communicatiemedewerker Brigitte Steenbeek leggen uit hoe de nieuwe digitale middelen op Het Oosterlicht College zijn ontvangen en welke resultaten zij zien.