Klantcase

Onderwijsgroep Noord

Zijn wie je bent. Dat is geluk. Deze uitspraak van Erasmus is het motto bepalend voor de identiteit van Onderwijsgroep Noord. Deze organisatie is een samenwerking van het Dollard College, rsg de Borgen en Terra. Docenten, onderwijsondersteuners en leidinggevenden doen hun uiterste best voor de leerlingen en studenten, omdat iedereen het allerbeste onderwijs verdient. Drie afzonderlijke onderwijsinstellingen die elkaar hebben opgezocht vanuit de overtuiging dat ze samen sterker zijn dan apart. Zo wordt ook de IT gezamenlijk georganiseerd voor de ongeveer 12.000 leerlingen en 1400 medewerkers. En dat was een grote uitdaging toen iedereen door Covid thuis kwam te zitten. 

De uitdaging 

Doordat leraren en leerlingen les gaven en kregen vanuit huis, moest er ook vanuit huis gebeld worden. Afspraken en lesgeven waren geen probleem, dat gebeurde via Teams Meetings. Maar bellen via je eigen privé telefoon naar ouders/verzorgers was niet fijn. Ook de telefooncentrale en inrichting daarvan paste niet meer bij de nieuwe manier van werken. De tweede reden voor verandering, waren de kosten en flexibiliteit ten opzichte van de traditionele telefonie centrale. Dus ging Onderwijsgroep Noord op zoek naar oplossingen in de Cloud. ‘We zochten een partij die ervaring had in zulke grote projecten’, licht Gerard Jans toe (Adviseur Informatisering & Automatisering). ‘Een partij die te vertrouwen is, er is geen ruimte om te leren en fouten te maken. In een aantal weken tijd moesten alle vestigingen over.’ 

De oplossing 

FastTrack 

‘De oplossing was Teams Calling. We hebben alles via Teams, dus waarom ook bellen niet? Dan heb je alles in één! Telefonie doen we dus met dezelfde vertrouwde tool. Medewerkers hoeven geen extra tool te installeren en dat scheelt ook in het snel eigen maken. Via T-Mobile, onze huidige leverancier, kwamen we bij Ask Roger! uit. Zij raden hen ons aan’, vertelt Gerard. ‘T-Mobile doet meer de standaard proposities en als het wat complexer wordt, schakelen ze andere partners bij. Met dezelfde overtuiging als wij: samen sta je sterker dan apart’. De voorbereiding hebben we gedaan door middel van de FastTrack van Ask Roger!, een fijne methodiek om snel te kunnen migreren. We hebben hier bewust voor gekozen, omdat we ondersteuner zijn van drie onderwijsinstellingen. Het duurt te lang als we voor drie partijen een Road to Success-traject moeten doorlopen. Nu hebben we het zelf gedaan, met ondersteuning van Ask Roger!.’ 

Teams Calling met Anywhere365

De nummerblokken liepen via T-Mobile, dit waren zo’n 2000 nummers. Door middel van een Session Border Controler (SBC) hebben wij (Ask Roger!) een koppeling gemaakt met de T-Mobile sip trunk. We begonnen het project met Teams Calling, maar er kwamen meer wensen. We hebben de oplossing uitgebreid met Anywhere365, die zij gebruiken voor de centrale servicedesk. Vooral om inzicht te krijgen in de wachtrijen en om de gespreken door te schakelen naar de juiste persoon. We leveren ook headsets en verzorgen support voor de onderwijsinstellingen van Onderwijsgroep Noord. Gerard: ‘De migratie verliep heel goed. Ik heb weinig klachten gehad van de medewerkers. Het ging even anders en het was wennen, dat wel. We hebben samen met Ask Roger! trainingen gedaan om de medewerkers handvatten te geven. Ik ben heel blij met de totale oplossing: er is geen investering meer nodig, alles is op basis van een dienst.’

Hoe Roger 

is dat?

‘De lijntjes met de Rogers van support en de accountmanager zijn snel en kort. We zochten een kundige partij en die hebben we in Ask Roger! zeker gevonden. Ze weten echt waar ze het over hebben. Met betrekking tot de techniek ging het allemaal goed. Voor  de toekomst zijn we aan het onderzoeken hoe we in hybride-vorm kunnen lesgeven, bijvoorbeeld op het MBO. We gebruiken de expertise van Ask Roger! om die ontwikkelingen op de voet te volgen.’