Maart Update: Veel nieuwe Teams features aangekondigd tijdens Microsoft Ignite!

Begin deze maand was het alweer tijd voor Microsoft Ignite! Ook dit keer weer niet met zijn allen in Florida, maar gewoon vanuit huis. Op deze manier konden we allemaal meekijken en zijn we helemaal op de hoogte van de plannen van Microsoft voor het volgende jaar. Er zijn ontzettend veel nieuwe Teams features aangekondigd. Dus ga er maar goed voor zitten, wij nemen ze met je door!

Dynamic view

Na de Gallery Mode en Together Mode lanceert Microsoft nu ook de Dynamic View voor Teams! Aan de hand van wat er gebeurt in een meeting, past Microsoft de lay out van de meeting automatisch aan. Dus presenteert er iemand, komt de presentatie duidelijk naar voren. Wordt er een chatbericht gestuurd, opent de chat aan de zijkant etc. Je kunt trouwens zelf instellen welke van de verschillende modes je ziet met de View Switcher links boven in het scherm van de meeting (zie de rechter afbeelding). Overigens is de Gallery View nu ook beschikbaar voor Teams Rooms.

Presenter mode

De al eerder aangekondigde Presenter mode wordt nu uitgebreid met verschillende views. Met de Standout plaats je jezelf in de presentatie (waarbij de presentatie dus eigenlijk je achtergrond is). Met de Reporter view zien deelnemers de presentatie iets kleiner naast je (een beetje zoals bij het nieuws bijvoorbeeld) en met de Side-by-side view wordt het scherm verdeeld tussen de presentator en de presentatie.

PowerPoint Live

Je PowerPoint presentatie openen en daarna je scherm delen is verleden tijd met deze nieuwe feature. Door de PowerPoint te openen in de Teams meeting, kun je zelf de view instellen. Hierbij raak je bijvoorbeeld nooit de notes uit het oog en kun je tegelijkertijd ook de andere deelnemers en de chat nog blijven zien. Deelnemers kunnen ook zelf door je presentatie bladeren.

Live reacties

Deze heb je misschien al voorbij zien komen of gebruikt, live reacties! Net als in een chat of bericht in een kanaal, kun je nu tijdens een meeting ook emoticons gebruiken. Zo kun je voor iemand klappen, een hartje geven of een lachende emoji sturen!

Webinar experience

Dan wat handige features voor webinars en Live Events. Om het organiseren van webinars en Live Events makkelijker te maken, wordt het binnenkort ook mogelijk om het hele proces rondom inschrijvingen te automatiseren met Teams. Vanuit Teams kun je met deze update ook de registratiepagina bedienen en automatische bevestigingen reguleren.

Interactieve webinars

Sinds begin deze maand is het mogelijk om voor tot 1.000 man een interactief webinar of meeting te organiseren. Hiermee heb je de mogelijkheid om te presenteren met live reacties en heb je talloze mogelijkheden die je wel of niet kunt inzetten. Je bepaalt zelf of je functies zoals de live reacties, chat, audio en video inschakelt om te kunnen communiceren met je publiek. In de huidige versie van Live Events, is het naast de Q&A verder niet mogelijk om contact te hebben met je deelnemers. Mocht je meer dan 1000 deelnemers hebben, zal Teams automatisch overschakelen naar de huidige versie van een Teams Live Event.

Nieuwe templates voor approvals

Dat je vanaf nu approvals via Teams kunt laten lopen, vertelde we al eerder. Met deze nieuwe update is het ook mogelijk om hier templates aan toe te voegen voor approvals die regelmatig voorbijkomen (bijvoorbeeld het aanvragen van vrije dagen). Daarnaast wordt het later dit jaar ook nog mogelijk om documenten direct vanuit OneDrive of Sharepoint toe te voegen. Op die manier ben je ervan verzekerd dat het document altijd up-to-date is!

Disable video

We kennen natuurlijk al de hard mute, waarbij je als presentator alle deelnemers in een meeting tegelijk kunt muten. Met deze nieuwe feature is dat ook mogelijk met video! Op deze manier zorg je ervoor dat deelnemers je beeld niet kunnen verstoren. Net zoals bij de hard mute, is het ook met deze update pas weer mogelijk om je camera aan te zetten als de presentator daar toestemming voor geeft.

Low Data Mode

Het gebeurt iedereen wel eens: je beeld en geluid hapert of loop je zelfs helemaal vast. Misschien heb je slechte verbinding met het internet of ben je ondertussen een zwaar bestand aan het downloaden. Je internetverbinding heeft het in ieder geval zwaar. Maar daar is nu een oplossing voor! Met de low data mode kun je Teams tijdelijk op een lager dataverbruik zetten. Teams kiest dan zelf welke data even niet nodig is om op te halen, waardoor je toch goed kunt blijven vergaderen bijvoorbeeld.

Endpoint transfer

Een hele handige nieuwe feature als het gaat om plaatsonafhankelijk werken, de Endpoint Transfer! Deze functie bestaat nu al bij deelname aan een meeting, die in je agenda staat. Volg je deze op je telefoon en open je je laptop, kun je tijdens de meeting gewoon overschakelen naar de laptop of andersom. Dit werkt ook in Meeting Rooms. Met deze update is dit ook mogelijk met ‘spontane’ telefoontjes, die dus niet in je agenda ingepland staan. Handig!

Actie automatiseren

Met de Teams Automation Capabilities kun je rechtstreeks vanuit een bericht acties aanmaken. Door een Power Automate workflow te creëren, geef je een actie mee aan je bericht. Zo krijgt de ontvanger bijvoorbeeld te opdracht om er een post over te maken op social media, een meeting in te plannen of een planning te maken.

Teams Connect

Met Teams Connect schakel je makkelijker tussen verschillende kanalen in verschillende tenants. Zo hoef je niet meer te schakelen tussen verschillende accounts, maar zie je de kanalen gewoon in 1 account. Handig, want dat scheelt veel tijd en je mist geen berichten of gesprekken meer!

Op de hoogte blijven?

Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief of like onze LinkedIn pagina. Daar delen we altijd de Teams update en veel meer handige artikelen. Meer weten over bepaalde functies? App ons even, dan kunnen we je helpen!

Lees verder

Dit vind je misschien ook interessant