Efficiënter werken
John: ‘Zeg het als ik het fout heb, maar in mijn beleving wordt elke minuut geregistreerd en ontstaat mede daar de druk bij de zorgverlener. Als elke handeling moet worden vastgelegd, vanuit procedures of misschien wel wetgeving, zijn we dan wel op de goede weg? Ook zijn er veel verschillende instanties voor verschillende handelingen. Instantie A voor de kousen, B voor het eten en C voor…. Door efficiënter om te gaan met de registraties en stil te staan bij wat we werkelijk nodig hebben, kan zoveel mogelijk tijd en budget worden besteed aan het verlenen van zorg en aandacht aan de cliënt.Robots inzetten?
Je hebt robots die taken ter ondersteuning kunnen doen. Ik hoorde dat er bijvoorbeeld een pratende plant bestaat die de cliënt herinnering geeft voor een toiletbezoek. Maar hoe doe je dat voor iemand met een hersenaandoening? Het is dus cliënt afhankelijk of dit past. Slimme toepassingen op papier, maar hoe innoveer je nou echt?Gebruik data
In 2019 komt er een vereenvoudigde werkwijze* voor het registreren. Zorgverleners hoeven niet meer handmatig minutenregistratie bij te houden. Dat is al een goede stap. Er zal echter altijd geregistreerd moeten worden, maar doe dat gecentraliseerd en gebruik die data. Hoe?Hang bijvoorbeeld bij de zorgvrager een systeem op, waar elke instantie in kan. Zo breng je data bij elkaar en kun je beginnen met rapportages om te zien waar het efficiënter kan. Of werk met geo locaties in de zorgomgeving van de zorgvrager. Zo kan een smartphone van de zorgverlener in combinatie met geo tracking, monitoren hoe lang een zorgverlener bij de zorgvrager aanwezig is geweest en in welke ruimte dat was. Registreren wordt zo geautomatiseerd, versimpeld en inzichtelijk gemaakt.
Er zijn aspecten die je hierbij niet moet vergeten als je gedecentraliseerd gaat werken. Natuurlijk komt privacy om de hoek kijken en bedenk ook dat elke instantie zijn data een ander naampje geeft. Wat de ene ‘steunkousen uitrekken’ noemt, heet bij de ander ‘beenverzorging’.
Als je wil, dan kan het!
Maar als we willen dan kan het, zeggen we als Rogers! We werken nu al aan slimme communicatieoplossingen tussen de zorgvrager, zorgverlener en familie. We hebben voor een organisatie bijvoorbeeld een slim communicatiesysteem gemaakt, waarbij de cliënt met één simpele druk op de knop zorg kan vragen. Via video communiceert de cliënt makkelijk en persoonlijk met de verzorger.Hoe denk jij over écht innoveren in de zorg?