Bedreigingen bij digitalisering

Digitalisering biedt bedrijven een enorm aantal kansen, maar brengt tegelijkertijd gevaren met zich mee. Welke digitale bedreigingen bevinden zich onder de radar van veel bedrijven?

In een eerder blog bespraken we digitale transformatie en de voordelen ervan voor je bedrijf. In deze blog bespreken we waar het fout kan gaan bij digitalisering.

Bedreiging 1: slechte bereikbaarheid door beperkt aantal kanalen

Steeds meer bedrijven stappen over op een omnichannelstrategie. Hiermee willen zij de klant meer keuze en een naadloze klantreis bieden. Doordat andere bedrijven het leveren, raken ook je klanten steeds meer gewend aan een omnichannelervaring. Zij zullen het als een tekort ervaren wanneer je bedrijf het niet levert. Daarom raden wij je aan om goed na te denken over de klantreis die je je klanten wil aanbieden en om een communicatiemix samen te stellen die aansluit op je ambities. Bij kanalen voor klantcontact kun je denken aan telefonie, sociale media en chat via je website, maar ook WhatsApp.

Bedreiging 2: te weinig kennis over klanten

Via digitalisering kunnen bedrijven veel kennis verzamelen over hun klanten. Veel bedrijven laten deze mogelijkheid echter liggen. Wij raden je aan er wel gebruik van te maken, zodat je de wensen en behoeften van je kopers kan achterhalen. Breng data van verschillende bronnen bij elkaar en gebruik die op cruciale momenten in het beslissingsproces. Je kunt zo optimaal voldoen aan de behoeften van je klanten.

Bedreiging 3: niet investeren in adoptietraining

Wanneer een bedrijf beslist om op een nieuw digitaal communicatie- of samenwerkingskanaal over te stappen, raden wij het aan om tijdens of direct na de implementatie een adoptietraject te verzorgen. Hiermee vergroot je de kans dat het nieuwe kanaal zo snel mogelijk optimaal wordt ingezet binnen je organisatie. Bij bedrijven die geen adoptietraject aanbieden, komt het vaak voor dat medewerkers te weinig kennis hebben van het nieuwe kanaal en problemen zelf gaan oplossen buiten je IT-afdeling om. Zo gaat de toegevoegde waarde van je investering verloren en verliest je IT-afdeling de controle.

Bedreiging 4: onvoldoende investeren in IT-beveiliging

Als ondernemer ben je op de hoogte van belangrijke ontwikkelingen voor je bedrijf. Het moet je daarom zijn opgevallen dat het aantal malware- en ransomware-aanvallen enorm is gestegen, net als de gevolgen voor bedrijven. Toch komt het nog steeds voor dat ondernemingen significante schade oplopen door een ransomware-aanval en weken achtereen niet kunnen functioneren. Daar moet je toch niet aan denken! Goede IT-beveiliging is tegenwoordig essentieel voor bedrijven.

Bedreiging 5: geen of slechte voorlichting over veilig handelen met IT

Je kunt je bedrijf met de beste intenties optimaal digitaal beschermen met de meest geavanceerde IT-beveiligingsproducten. Maar als een medewerker vervolgens een usb-stick, telefoon of laptop met bedrijfsgevoelige informatie verliest, loopt je bedrijf net zoveel gevaar als bij een aanval van een hacker of ransomware. Hackers proberen tegenwoordig vaak logingegevens van bedrijven afhandig te maken via contact met medewerkers, bijvoorbeeld door zich voor te doen als collega. Goede voorlichting werkt efficiënt om dit soort situaties te voorkomen en vult, in onze ervaring, IT-beveiligingsproducten perfect aan.

Kortom:

  • Denk na of het voor je bedrijf zin heeft om meer communicatiekanalen toe te voegen. Wees vooral niet bang om hiermee te experimenteren, zoals je kunt lezen in ons blog met 9 tips voor inzet van WhatsApp voor klantcontact.
  • Breng de behoeften van uw klanten zo goed mogelijk in kaart. Wij raden aan om gebruik te maken van een customer journey (klantreis) om te controleren in hoeverre je met je aanbod aansluit op de wensen van je klanten. Zet deze klantgegevens voor een optimale klantbeleving actief in tijdens klantcontact, zoals bijvoorbeeld met onze ToastAR CRM-telefoniekoppeling.
  • Investeer in adoptietrajecten van nieuwe digitale middelen voor je medewerkers.
  • Investeer in een goede beveiliging van uw IT-infrastructuur.
  • Vergeet niet om je medewerkers goed op te leiden over veilig handelen met IT.

Wil je meer weten? Ask Roger!

Meer over Ask Roger!?

Bekijk de pagina