6 Marketinglessen voor de post-corona wereld

Onder invloed van de coronacrisis ontdekten marketeers nieuwe oplossingen en manieren van werken. Wat kun je van deze periode leren? En welke stappen moet je nu zetten om ook ná corona succesvol te zijn?

De COVID-19-pandemie dwong marketeers om hun strategie te wijzigen. En dat moest snel. Digitalisering was het afgelopen anderhalf jaar dé prioriteit van organisaties. Marketeers moesten op stel en sprong aan de slag, zonder lange brainstorms of een stapsgewijze planning.

De stappen die marketeers in deze periode hebben gezet, moeten nu worden geborgd binnen hun organisatie. Daar is tijd voor nodig, zegt 78% van de marketeers. Dat blijkt uit recent onderzoek van Sitecore.

De lessen van anderhalf jaar corona

Op basis van deze enquête zetten we de belangrijkste marketinglessen uit anderhalf jaar coronacrisis op een rijtje.

1. Het moet persoonlijker

Een derde van de marketeers zegt in 2020 meer aandacht te hebben besteed aan personalisatie. Om succes te hebben in de post-corona wereld, raden we aan communicatie zo persoonlijk mogelijk te maken.

Het toesnijden van de boodschap op de individuele klant is langzaam aan een hygiënefactor geworden. Wil je écht opvallen? Zorg er dan voor dat je over alle kanalen heen de persoonlijke touch aanbrengt. Als je momenteel bijvoorbeeld alleen op social media of in e-mails personaliseert, overweeg dan om een omnichannel-omgeving te creëren die de klantreis online en offline met elkaar verbindt. Het resultaat: een klant die zich altijd gehoord en begrepen voelt.

2. Content is King Kong

Ongeveer 40% van de marketeers nam tijdens de pandemie extra verantwoordelijkheden op zich voor het maken van content, maar velen ontdekten dat ze geen zicht hadden op de levenscyclus van deze teksten, video’s en illustraties. Want goede contentmarketing volgt een aantal stappen: planning, creatie, controle en publicatie. Bovendien is kwalitatief hoogstaande content niet voldoende om van een marketingcampagne een succes te maken, de uitingen moeten ook op het juiste moment de juiste doelgroep bereiken.

De uitdaging voor de marketeer in het post-corona tijdperk: hoe ga je ervoor zorgen dat alle content binnen jouw organisatie op elkaar is afgestemd en mensen optimaal kunnen samenwerken? En dat tegelijkertijd campagnes effectief uitgerold kunnen worden en vervolgens het resultaat wordt gemeten om eventueel te kunnen bijsturen?

De Sitecore Content Hub brengt uitkomst. Deze geïntegreerde editor tool in Sitecore helpt marketeers bij het plannen en produceren van content voor de verschillende kanalen. Afhankelijk van de organisatorische opzet en de marketingdoelstellingen kan worden gestuurd op basis van een campagne, persona of onderwerp. Wanneer content King is, is relevante content King Kong.

3. Innovatie is een mindset

Organisaties zijn tijdens corona ook aan de slag gegaan met hun IT-omgeving, met name de applicaties. Ongeveer 77% van de bedrijven zegt dat ze zich op dit vlak verder hebben ontwikkeld in 2020 dan in de voorgaande drie jaar samen.

Deze groeispurt in innovatie moet ons ook in de toekomst inspireren. Want als je door de omstandigheden gedwongen zo veel voor elkaar krijgt, waarom zou je dit niveau aan innovatiekracht niet elke dag proberen vast te houden?

Ons advies: met de juiste mindset gaat je dat lukken. Spreek met je team af dat je elke dag een beetje beter wilt worden, koppel daar KPI’s aan en je zult versteld staan van wat er allemaal mogelijk is! Wedden dat je de concurrentie ver achter je laat?

Prioriteiten voor de wereld na corona

Tot zover de lessen uit de pandemie. Maar wat heeft de toekomst voor marketeers in petto? Hieronder vertalen we de lessen uit de coronacrisis naar tips voor duurzaam succes.

4. Bereid je voor op het onverwachte

Corona was de spreekwoordelijke ‘black swan’. Je kon je er niet op voorbereiden en het was vanaf dag 1 alle hens aan dek. Wat de volgende zwarte zwaan is? Dat is per definitie niet te voorspellen. Daarom is het verstandig je altijd voor te bereiden op het onverwachte.

Bedenk bijvoorbeeld noodscenario’s voor wanneer kantoren fysiek moeten worden gesloten, wanneer collega’s uitvallen of wanneer de economie een knauw krijgt. Wie hier nu al op een creatieve manier over nadenkt, staat straks 1-0 voor ten opzichte van de concurrentie.

5. Slimme technologie is je vriend

Tijdens corona heb je al veel nieuwe tools leren kennen. Blijf je verder ontwikkelen als het gaat om slimme technologie. Zo gebruik je Microsoft Teams wellicht al om mee te vergaderen op afstand, maar wist je dat deze oplossing nog veel meer mogelijkheden biedt? Koppel Teams bijvoorbeeld met je CRM, WhatsApp, webchat en social media, waardoor je klanten altijd op een persoonlijke en relevante manier kunt benaderen. 

6. Kies voor een cloud first-strategie

Steeds meer organisaties gaan met hun marketingtechnologie naar de cloud. De voordelen zijn dan ook enorm; denk aan flexibiliteit, veiligheid en kostenbesparingen. Maar nog belangrijker voor de marketeer zijn de snelle updates, waardoor nieuwe functies snel en eenvoudig kunnen worden geïnstalleerd en geïntegreerd. Zo beschik je altijd over de nieuwste technologie - en laat je de concurrentie ver achter je…

Een betere dialoog met je klanten. Dat is de sleutel naar succes. Bij Ask Roger! geloven wij erin dat je op een menselijke manier met de klant in gesprek moet gaan. Waarbij elke klant anders is, dus ook gevoelig voor verschillende boodschappen. Daarom is een 360 graden klantbeeld zo belangrijk. Het gevolg: je behoudt bestaande klantrelaties, vergroot de loyaliteit (meer omzet uit bestaande klanten) en werft nieuwe klanten.

Wij zetten het Sitecore Experience Platform in om de dialoog met jouw doelgroep aan te zwengelen. Benieuwd hoe Sitecore jouw organisatie naar de next level kan tillen? Keep in touch!