Spampreventie met Sitecore Forms

In de deze eerste blog in de serie “Become a Sitecore Marketeer Expert” gaan we laten zien hoe je als marketeer of webmaster in Sitecore ervoor kan zorgen dat bezoekers van jouw website worden geïdentificeerd als “human” of als “robot” om spam te voorkomen.

Sitecore Forms en spampreventie

Als je formulieren gebruikt op jouw website, kan je spam verwachten van spambots. Om je contactlijsten zuiver te houden en ongewenst verkeer te elimineren, moet spampreventie worden toegepast op jouw formulieren.

Tot een paar jaar geleden was CAPTCHA de meest gebruikte en geaccepteerde anti-spam oplossing. Ontworpen ter bescherming tegen spambots worden testen gegenereerd die alleen mensen konden doorstaan. Het idee was om een systeem te creëren waardoor het voor bots bijna onmogelijk was om een formulier in te vullen. Het was in geen geval een perfect systeem, maar jarenlang was het alles wat we hadden als een extra laag van beveiliging voor onze applicaties. Bots worden alleen steeds slimmer en mensen raken te geïrriteerd door het proces. Dus is het tijd voor een verbeterde oplossing.

Google heeft een nieuwe versie (v3) van hun reCAPTCHA-oplossing gelanceerd. Deze versie vereist geen menselijke interactie en is dus eenvoudiger voor ons mensen. In plaats daarvan maakt reCAPTCHA gebruik van een geavanceerde risico-analyse-engine en past het zich aan om te voorkomen dat geautomatiseerde software misbruik maakt van jouw site en daardoor het nog lastiger maakt voor Bots.

Sitecore Robot Detection

Sitecore XP 8.1 en hoger wordt geleverd met een eigen ingebouwde versie van robotdetectie. Deze feature kan worden geconfigureerd om robotactiviteit op jouw site te detecteren. Om robotdetectie op jouw Sitecore website mogelijk te maken, dienen al jouw lay-outs de VisitorIdentification-control of helper methode te bevatten.

Om te begrijpen hoe Sitecore de contactclassificatie bepaalt, zal ik in grote lijnen uitleggen hoe Sitecore robotdetectie werkt. De contactclassificatie helper-methode geeft een Booleaans resultaat op basis van een integer getal dat door Sitecore aan het bezoeker is toegewezen. Alle bezoekers worden in eerste instantie geclassificeerd als een robot met de classificatiecode 925.

Vervolgens wordt een reeks van testen (visitorIdentification) uitgevoerd om te bepalen of een bezoeker een mens of een robot is. Dit wordt bepaald door het detecteren van computermuisbewegingen of touchscreen-acties op een mobiele telefoon of tablet, die de bezoeker uitvoert. Menselijke contacten worden geclassificeerd met behulp van de classificatiecode 0. Elke waarde die gelijk of hoger is dan 900 wordt door Sitecore beschouwd als een robot.

Sitecore Forms 9.3 en hoger

Robotdetectie is geïntegreerd in de Sitecore Forms applicatie van Sitecore 9.3 en helpt jou jouw formulieren te beschermen tegen spambots om contactlijsten zuiver te houden en ongewenst verkeer op de website te elimineren. In deze versie kan je eenvoudig, op basis van het selectievakje Robotdetectie, de robotdetectie in jouw formulieren-editor in- of uitschakelen.

Sitecore Forms - robotdetectie

Eerdere versies van Sitecore Forms

Volgens het versiebeleid van Sitecore is de beste manier om spampreventie mogelijk te maken voor oudere versies door te upgraden naar de laatste versie van Sitecore. Aangezien het upgraden van Sitecore niet altijd direct tot de mogelijkheden behoord, kunnen andere oplossingen van spampreventie voor Sitecore formulieren worden overwogen.

De Sitecore community biedt een aantal modules die gebruikt kunnen worden om reCAPTCHA toe te voegen aan jouw formulieren. Dit is echter, zoals eerder aangegeven, een extra barrière voor bezoekers op jouw website. En andere mogelijkheid is om de reCAPTCHA van Google in jouw applicatie te integreren. Dit vereist alleen het gebruik van software van derden op jouw website en die afhankelijkheid wil je vaak voorkomen.

Een eenvoudigere oplossing is om gebruik te maken van de robotdetectie die al onderdeel is van Sitecore en het goede nieuws is dat je dit (mits goed geconfigureerd en geactiveerd) kunt gebruiken zonder dat er extra codering nodig is.

Gebruik van personalisatiesregels voor spampreventie

In Sitecore kan je de content op een pagina voor individuele bezoekers personaliseren met behulp van de Sitecore Rule Set Editor. Out-of-the-box levert Sitecore XP een set van voorgedefinieerde personalisatieregels die gebruikt kunnen worden. Voor de bezoeker is er een regel die valideert “Where the visitor identification compares to specific value” en deze kan worden gebruikt voor spampreventie. Een bezoeker wordt, zoals eerder toegelicht, als een robot beschouwd wanneer het resultaat van de classificatie gelijk is aan of hoger dan 900.

Heb je dus een eerdere versie van Sitecore 9.3 met Sitecore Forms dan is spampreventie dus mogelijk door het instellen van de genoemde personalisatieregel. De regel voor het verbergen van de formuliercomponent moet er als volgt uitzien: “where the visitor identification is greater than or equal to 900”.

Sitecore Forms - Robotdetectie

Overwegingen bij deze oplossing

Er bestaan situaties waar Sitecore de bezoeker als robot (classificatie groter dan 900) identificeert. Hierdoor is het formulier voor de bezoeker niet zichtbaar. Om het formulier zichtbaar te maken is interactie van de bezoeker nodig in de browser en vervolgens moet de bezoekersidentificatie van Sitecore extra testen uitvoeren. Deze extra testen zal de bezoeker vervolgens als mens identificeren en door het verversen van de pagina zal het formulier zichtbaar worden.

Naast het probleem dat je bij een eerste bezoek als robot wordt geïdentificeerd, bestaat de kans dat de robotdetectie (VisitorIdentification.js) wordt geblokkeerd door een ad-blocker of social-tracker blocker. Omdat de vereiste testen hierdoor niet uitgevoerd kunnen worden, zal de bezoeker ten onrechte worden gemarkeerd als een robot. Gevolg is dat het formulier permanent wordt verborgen voor deze bezoeker.

Om bovenstaande situaties op te lossen kan de personalisatieregel worden gewijzigd zodat een ander formulier wordt getoond met een reCAPTCHA. Ook kan je een aangepast tekstcomponent toevoegen waarbij de bezoeker op de hoogte wordt gesteld van de robotclassificatie en wordt geadviseerd de blocker voor deze website te deactiveren en de browser te verversen.

Conclusie

Wanneer jouw Sitecore platform initieel op de juiste wijze is geconfigureerd dan kan je als marketeer en contentbeheerder deze out-of-box oplossing voor robotdetectie direct gebruiken. Is het niet goed geconfigureerd? Bel ons dan en wij kunnen met minimale inspanning deze spampreventie toevoegen aan al jouw bestaande en nieuwe Sitecore-formulieren.

De customer experience van morgen

Wil je Sitecore voor jouw organisatie of bedrijf inzetten om geweldige klantervaringen te creëren? Maar weet je niet waar je moet beginnen? Neem contact met ons. Wij kiezen voor een volledig geïntegreerde en persoonlijke benadering die past bij jouw bedrijf, bij jouw mensen en bij jouw doelen. Onze Rogers maken de puzzel compleet en kiezen voor jou de juiste tools, partners, systemen en workflow. Wij creëren voor jou de customer experience van morgen.

Neem contact op op jouw manier: stuur ons een Whatsapp bericht, mail naar info@askroger.nl of stuur een Facebook bericht. Je kunt ons natuurlijk ook ‘gewoon’ bellen op (0) 88 27 57 600.

Uiteraard mag je ook contact opnemen met de auteur van deze blog Frank van Rooijen.

Lees verder

Dit vind je misschien ook interessant