Hoe de power van machine learning en Sitecore de customer experience kan verbeteren.

Hoe de power van machine learning en Sitecore de customer experience kan verbeteren

Heb je je wel eens afgevraagd wat machine learning voor jouw organisatie kan betekenen en hoe het inzetten van machine learning jou kan helpen om de klantreis te verbeteren?

Als we aan bijvoorbeeld marketeers vragen of zij al artificial intelligence of machine learning inzetten bij bijvoorbeeld leadgeneratie, dan horen we vaak als antwoord: daar kunnen wij nog niets mee. Het is te complex, te kostbaar en we hebben ook niet de juiste tools en kennis in huis.

In deze (video)blog willen we je laten zien dat het inzetten van machine learning ook interessant kan zijn voor organisaties die geen data scientists in dienst hebben. Of die niet beschikken over genoeg relevante data, kennis of een representatief datamodel. In de video laten we door middel van een demo zien, hoe we een bezoeker van een fictieve website relevante content (personalisatie) aanbieden op basis van tekstsentiment en gezichtsherkenning. In de demo maken we gebruik van de Azure Cognitive Services van Microsoft en het Sitecore Experience Platform.

Microsoft Azure Cognitive Services

Microsoft heeft met de introductie van Azure Cognitive Services de drempel om artificial intelligence en machine learning in te zetten aanzienlijk verlaagd. Het stelt ontwikkelaars in staat om zonder directe AI- of data science vaardigheden of kennis, intelligente oplossingen te bouwen die kunnen spreken, horen, begrijpen en soms zelfs kunnen redeneren. Door het beschikbaar stellen van api’s, sdk’s en services kunnen, op basis van grote hoeveelheden data en slimme algoritmes, antwoorden worden gegeven op uiteenlopende vragen. Daarnaast ben je als organisatie ook in staat om deze data te verrijken met relevante data uit je eigen organisatie.

Hieronder een overzicht van de catalogus binnen de Azure Cognitive Services van Microsoft. Omdat Microsoft deze services continu doorontwikkeld, bestaat de kans dat de catalogus inmiddels weer is aangepast.

Microsoft Azure Cognitive services

Voor de demo gebruiken we de Face Recognizer service en de Text Analytics service.

Het Sitecore Experience Platform

De antwoorden (resultaten) op onze vragen die we terugkrijgen vanuit de Azure Cognitive Services gaan we gebruiken om onze fictieve website te personaliseren. Hiervoor zetten we het content management en de marketing features van het Sitecore Experience Platform in.­

Het Sitecore Experience Platform biedt een high-end contentmanagement platform, uitgebreide digitale marketingtools, een holistische kijk op klantgegevens, en op basis van geavanceerde machine learning features worden intelligente en relevante insights genereert voor personalisatie en marketing automation. Dit maakt het mogelijk om een gepersonaliseerde omnichannel customer experience te creëren voor jouw klanten

Bekijk onderstaande video voor een korte introductie wat de kracht is van Sitecore.

Wat kan je verwachten van de demo?

Deze demo bestaat uit twee onderdelen. In het eerste onderdeel wordt er een contactformulier aangemaakt die op het moment van versturen de tekst analyseert op basis van sentiment. Op de homepage maken we voor elke sentiment een variant aan van de caroussel. De eerste variant voor iemand met een positief sentiment, de tweede variant voor iemand met een negatief sentiment en de laatste voor bezoekers waarvan het sentiment niet bekend is.

In het tweede deel van de demo gebruiken we wederom een formulier. Dit keer niet om tekst in te voeren, maar om een foto te uploaden. Op basis van de foto is het mogelijk om met behulp van de Azure Cognitive Services de leeftijd en het geslacht van de persoon te bepalen. Vervolgens zal de homepage ook weer drie verschillende varianten krijgen van de carrousel. De eerste variant voor personen boven de 45 jaar, de tweede variant voor mannen onder de 35 jaar en als laatste de standaard variant voor personen die buiten de eerste twee varianten vallen. In dit tweede voorbeeld uploaden we een foto, omdat het op die manier eenvoudig aan te tonen is dat het werkt. We zouden de foto natuurlijk vanuit allerlei verschillende bronnen kunnen komen (bijvoorbeeld een social media kanaal).

De customer experience van morgen

Wil je Sitecore en machine learning voor jouw organisatie of bedrijf inzetten om geweldige klantervaringen te creëren? Maar weet je niet waar je moet beginnen? Neem contact met ons. Wij kiezen voor een volledig geïntegreerde en persoonlijke benadering die past bij jouw bedrijf, bij jouw mensen en bij jouw doelen. Onze Rogers maken de puzzel compleet en kiezen voor jou de juiste tools, partners, systemen en workflow. Wij creëren voor jou de customer experience van morgen.

Neem contact op op jouw manier: stuur ons een Whatsapp bericht, mail naar info@askroger.nl of stuur een Facebook bericht. Je kunt ons natuurlijk ook ‘gewoon’ bellen op (0) 88 27 57 600.

Uiteraard mag je ook contact opnemen met de auteurs van deze blog, Glenn van Greuningen en Patrick van Eechoud.

Lees verder

Dit vind je misschien ook interessant