Effectief contentmanagement met de Sitecore Content Hub

Organisaties hebben veel informatie die ze willen aanbieden en delen met hun doelgroep. Om deze informatie makkelijk te kunnen delen wordt er snel gedacht aan het bouwen van een website. Op deze manier kan de informatie online beschikbaar gemaakt worden de diverse doelgroepen. Om de website te realiseren wordt er naar een partner gezocht die dit kan realiseren. Deze partner bouwt vervolgens de website en kan daarbij gebruik maken van een Content Management Systeem (CMS), bijvoorbeeld Sitecore. Na oplevering van de website, draagt de partner de website over aan de beheerders van jouw organisatie.

Hoewel de website technisch gerealiseerd is en content gedeeld kan worden, is vaak het creëren van de content geen onderdeel geweest van het project. Het creëren van content wordt vaak onderschat omdat het onder andere arbeidsintensief is kwalitatief hoogwaardige content te maken. De website is daarom in de meeste gevallen al technisch gereed lang voordat marketing en communicatie gereed is met de content. Als we het overigens hebben over content dan bedoelen we niet alleen teksten maar ook bijvoorbeeld afbeeldingen en video’s. Het daadwerkelijk opvoeren van de content in het CMS zal daardoor vaak pas later plaatsvinden en daardoor loopt de uiteindelijke release van de website vertraging op. Een ander risico is dat de ontwikkelaars van de website vaak al begonnen zijn aan een nieuw project en daardoor minimaal beschikbaar zijn om de marketeer en content beheerder te ondersteunen bij het gebruik (opleiding en adoptie) van het CMS. Achteraf kan ook blijken dat de keuzes die gemaakt zijn tijdens de technische realisatie niet in lijn zijn met de geschreven content. Dit kan tot veel frustraties leiden bij de beheerders van de website en is daarmee contraproductief bij de adoptie van het platform binnen jouw organisatie.

Wanneer de website alleen maar wordt gezien als een verzameling van statische content die wordt gebruikt om de klant te informeren, kun je de website zien als een online magazine. Dit kan effectief zijn, maar wanneer de mogelijkheid bestaat om informatie te verzamelen over de bezoeker, bijvoorbeeld zijn locatie op basis van het IP-adres of dat het een terugkerende bezoeker is, kan deze informatie gebruikt worden om  de website inhoud hierop aan te passen en een gepersonaliseerde conversatie met de bezoeker op te zetten. Dit maakt de website in plaats van een zend media een conversatie media, dat vele malen krachtiger is en een positieve bijdrage levert aan het bereiken van je bedrijfsdoelstellingen.

Het Sitecore Experience Platform (XP) biedt standaard marketing functionaliteiten die helpen bij het opzetten van een effectieve communicatie. Denk hierbij aan het personaliseren van content of het inrichten en uitvoeren van A/B testen. Om deze functionaliteiten optimaal te benutten is het vaststellen van de doelgroepen en het aanwezig zijn doelgroep gerichte content cruciaal. Helaas is de realiteit dat deze functionaliteiten weinig worden ingezet door een gebrek aan tijd en vaak ook kennis. Ook het ontbreken van goed een overzicht welke content beschikbaar is voor specifieke doelgroepen speelt hierbij vaak een cruciale rol.

De term “content is king” wordt vaak gebruikt om het belang van kwalitatief hoogwaardige content te benadrukken. Het opstellen van een contentstrategie op basis van de bedrijfsdoelstellingen voordat men begint aan de realisatie van een website draagt bij aan een snelle en succesvolle implementatie. In deze fase kan dan ook gekeken worden of de content die men wil gaan maken ook ondersteunend is aan het behalen van de bedrijfsdoelstellingen. Op basis van deze strategie kan dan ook bepaald worden welke content initieël gemaakt moet worden (prioriteren). De time-to-market van de website kan hierdoor enorm verkort worden. Daarnaast wordt de marketeer en de content beheerder vanaf het begin van het project ‘meegenomen’ waardoor er capaciteit beschikbaar is vanuit het realisatieteam om hun te ondersteunen (training en adoptie) bij hun werkzaamheden.

Wanneer de kwaliteit gewaarborgd is, kan er gekeken worden naar de kwantiteit van de content. Het creëren en beheren van grote hoeveelheden content met meerdere mensen brengt een aantal uitdagingen met zich mee. Iedereen heeft zijn eigen creatieve proces en maakt gebruik van eigen tools om content te creëren. Dit kan leiden tot het maken van ongestructureerde content die later opgevoerd moet worden in het CMS.  Deze uitdagingen samen wordt ook wel de “content crisis” genoemd.

Met de Sitecore Content Hub biedt Sitecore een geïntegreerde editor tool in het CMS, die bedoeld is om de “content crisis” binnen organisaties op te lossen. De Sitecore Content Hub biedt de mogelijkheid om content direct op een gestructureerde manier te beheren in het CMS. Ook is het mogelijk om met meerdere mensen tegelijkertijd samen te werken. Door het toepassen van workflows krijgt men meer grip op het proces van contentcreatie  en is er altijd een contentversie beschikbaar die gepubliceerd kan worden op de diverse kanalen.

Onderstaand een compleet overzicht van de componenten van de Sitecore Content Hub.

Componenten van de Sitecore Content Hub

De Sitecore Content Hub is de volgende stap voor het effectief en efficïent beheren van jouw content ongeacht het kanaal waar je het wilt inzetten.

De customer experience van morgen

Wil je Sitecore voor jouw organisatie of bedrijf inzetten om geweldige klantervaringen te creëren? Maar weet je niet waar je moet beginnen? Neem contact met ons. Wij kiezen voor een volledig geïntegreerde en persoonlijke benadering die past bij jouw bedrijf, bij jouw mensen en bij jouw doelen. Onze Rogers maken de puzzel compleet en kiezen voor jou de juiste tools, partners, systemen en workflow. Wij creëren voor jou de customer experience van morgen.

Neem contact op op jouw manier: stuur ons een Whatsapp bericht, mail naar info@askroger.nl of stuur een Facebook bericht. Je kunt ons natuurlijk ook ‘gewoon’ bellen op (0) 88 27 57 600.

Uiteraard mag je ook contact opnemen met de auteur van deze blog Frank van Rooijen.

Lees verder

Dit vind je misschien ook interessant