Eén keer digitaal transformeren?

Eén keer digitaal transformeren?

Gefeliciteerd, goed bezig! Je hebt de eerste digitale transformatie doorgemaakt. Je hebt je bedrijfsprocessen, ICT toepassingen en medewerkers zo getransformeerd dat excellente service mogelijk is. Maar we leven in een maatschappij waarin de klantverwachting steeds hoger wordt. De communicatiekanalen nemen snel toe en de behoeften veranderen snel. In de toekomst zal dit alleen nog maar meer worden. Onlangs verschenen de nieuwskoppen: ‘Jongeren zijn bang om te bellen en berichten een bedrijf liever’. Hoe blijf je bij en zorg je voor een blijvend rendement?

1 Eigen bedrijfsprocessen

Passen de communicatiekanalen nog steeds bij jou klanten? Is de operatie nog steeds efficiënt ingeregeld of moeten er afdelingen bij elkaar gevoegd worden? Blijf kritisch kijken naar de keuzes die je hebt gemaakt, elke keer opnieuw. De klantverwachting verandert snel. Blijf met je klant en leveranciers in gesprek hierover. Pas wanneer je een gedragsverandering snapt, kun je als organisatie ook de goede keuzes blijven maken.

2 Mogelijkheden moderne ICT toepassingen

ICT diensten worden tegenwoordig door leveranciers zo ingericht dat er regelmatig nieuwe functionaliteiten beschikbaar komen. Zorg ervoor dat je op de hoogte bent hiervan. Onderzoek het gebruik van je oplossingen. Wil je niet voor verrassingen komen te staan dan is het analyseren van licenties ook geen overbodige luxe. Door constant te kijken naar huidige en toekomstige mogelijkheden van je oplossing, blijf je in beweging.

3 Medewerkers

Vergeet je mensen niet, uiteindelijk gaat om de optimale combinatie tussen ‘mens en machine’. Maken ze optimaal gebruik van de oplossing? Neem je ze voldoende mee, elke keer opnieuw? Wees transparant, laat zien dat de vernieuwing ervoor zorgt dat je beter service kunt verlenen. Open deur misschien maar: vergeet ook je nieuwe medewerkers niet, zorg voor goede onboardingstrajecten.

Blijven transformeren

Uiteindelijk gaat het dus om de digitale transformaties die je doormaakt als organisaties. Ja, meervoud. Je ziet vaak dat organisatie één keer de digitale transformatie doormaken. De ontwikkelingen gaan zo snel. We raden aan om 1x per maand operationeel en één keer per jaar strategisch te kijken, naar de digitale transformatie voor jouw organisatie. Zo hou je
altijd de transformatie. Deze hoeft niet altijd groot te zijn, maar het zorgt er wel voor dat er over nagedacht wordt en dat continue het proces op gang gehouden wordt.

Wees niet bang om verschillende leveranciers aan tafel te zetten en met hen naar de ontwikkelingen te kijken. In 1990 stuurden we nog brieven en belden we nog non-stop en kijk waar we nu zijn… Wees voorbereid op de toekomst!