Dé trends op de telecom markt in 2021 – Wat kunnen we verwachten?

2020 kunnen we met recht bestempelen als een bijzonder jaar. Naast alle hectiek zien we toch ook één belangrijke positieve ontwikkeling: de digitalisering van organisaties. Al dan niet gedwongen gingen veel bedrijven aan de slag met Microsoft Teams en hebben we met elkaar een enorme sprong gemaakt in efficiënt digitaal werken. Hoe gaat dit zich verder ontwikkelen in 2021 en wat kunnen we verder verwachten? Daar kijken we naar in deze blog.

Microsoft Teams; er is nog zoveel meer mogelijk

Satya Nadella, de huidige CEO van Microsoft doet in een interview met de Financial Times, een boekje open over zijn gedachten over 2021. De titel van het artikel luidt: ‘Microsoft looks to make 2021 the year of Teams’. En dat kunnen wij natuurlijk alleen maar toejuichen.

Microsoft heeft voor 2021 serieuze ambities voor wat betreft Microsoft Teams. Teams zou volgens hem best wel eens het ‘grootste’ nieuwe product van Microsoft in jaren kunnen worden. Satya Nadella vertelt: ‘’Teams begint al snel een platform te worden dat straks net zo belangrijk is als de internetbrowser of het operationele systeem van een computer’. Volgens hem kun je cloud software zoals Teams echt gaan zien als een essentiële laag binnen de organisatie, omdat het alles wat een medewerker nodig heeft bij elkaar brengt. Samenwerken, videobellen, chatten, documenten delen; alles gaat via Teams.

Eerlijk is eerlijk, daar heeft de crisis natuurlijk wel voor gezorgd. Zonder het gedwongen thuis zitten, hadden platforms als Teams nooit zo’n ontwikkeling doorgemaakt. Waar Microsoft in 2019 nog zo’n 13 miljoen actieve Teams gebruikers had, was dit eind september 2020 al gegroeid tot maar liefst 115 (!!!) miljoen dagelijks actieve gebruikers. En daarmee kunnen we wel stellen, dat Teams niet zomaar een platform is dat mensen hebben aangezet om in een pandemie met elkaar te kunnen communiceren.

2021 wordt het jaar waarin organisaties Teams verder gaan inrichten om hun processen te optimaliseren. Dit zal deels gebeuren door het inzetten van bestaande PowerApps of het ontwikkelen van op maat gemaakte oplossingen. Microsoft heeft al jaren als doel om het portaal te worden waar álles bij elkaar komt en met Teams lijken ze er nu voor te zorgen dat ze dit waar kunnen maken. Dit komt doordat developers de mogelijkheid hebben om werkprocessen en apps te integreren in Teams (zoals wij bijvoorbeeld hebben gedaan met ROGER365.io). Heel slim, want daardoor wordt Teams alleen maar nóg belangrijker!

Creating (new &) Happy Customers

Wij als Ask Roger! staan natuurlijk voor het creëren van de ultieme klantreis voor jouw klant. Maar wat gebeurt er in 2021 met de behoeften van klanten? En is klantgedrag nu eigenlijk veranderd door de huidige omstandigheden? Een ding weten we zeker, de klant gaat straks na al die maanden flink de bloemetjes buiten zetten en genieten van de vrijheid. Maar ze zijn inmiddels ook gewend geraakt aan online shoppen en het gemak waarmee in contact kunnen komen met partijen als Bol.com en Coolblue. Het is daarom zaak om daar als ondernemer op in te springen en voor jouw klanten op verschillende kanalen bereikbaar te zijn. Wees je klant voor en overtref hun verwachtingen!

De uitdaging voor jou als organisatie zit hem dus eigenlijk in het aanbieden van mogelijkheden voor je klanten, die ook straks nog meehelpen aan de productiviteit binnen je organisatie en het verhogen van de klanttevredenheid. Alles is verbonden met elkaar en deelt op die manier data en in de ideale wereld gebruik je dat om de juiste processen gelijk in gang te zetten. Begin eens met het kijken naar op welke communicatiekanalen jouw klanten te vinden zijn. En als je dan op al die communicatiekanalen bereikbaar bent, hoe zorg je er dan voor dat je medewerkers dit zo productief mogelijk kunnen oppakken?

Met onze ROGER365.io integratie ben je bereikbaar op alle denkbare kanalen, die allemaal geïntegreerd worden in Microsoft Teams. Met de CRM-integratie weet je ook meteen welke klant contact opneemt en zie je direct de juiste klantinformatie. Ideaal voor klanten, want die worden snel geholpen en hoeven bijvoorbeeld niet steeds hun gegevens te herhalen. Maar ook fijn voor je medewerkers, want die hebben 1 systeem waar ze alles in kunnen doen.

Overigens is niet alleen bij commerciële bedrijven de vraag naar online contact enorm gegroeid de afgelopen jaren. Ook overheidsinstellingen als gemeenten en de Belastingdienst kunnen niet achterblijven. Bij deze organisaties is veiligheid, transparantie en privacy ontzettend belangrijk. De AVG wet moet gehandhaafd worden en ondertussen worden inwoners niet geduldiger. Maar met het goede nieuws over de WhatsApp for Business voor gemeenten en de verdere opkomst van AI, big data en blokchain ziet het er goed uit voor overheidsinstellingen.

Zijn jouw rapportages Corona-proof?

Veel bedrijven zien steeds vaker de waarde van hun data in. Rapportages en dashboards die de laatste jaren zijn opgesteld geven een goed beeld van de organisatie maar is deze info eigenlijk wel corona proof. Veel bedrijven hebben in 2020 een jaar gehad met gekke verlopen in omzet. Denk bijvoorbeeld eens aan een supermarkt waar mensen ineens gingen hamsteren. Kijkt jouw rapportage naar dezelfde periode van afgelopen jaar dan kan je wel eens onaangenaam verrast worden. Om die reden moet er opnieuw gekeken worden naar de instellingen en opzet van deze tools.

Aan de andere kant heb je natuurlijk ook de rapportages van wat er bij je klanten gebeurt. Want met inzicht in wat je klanten doen, bijvoorbeeld op je website, kun je inspelen op hun gedrag. Met het gebruik van dashboards, heb je makkelijk inzichtelijk hoe je klanten acteren. En ondanks dat zij dus de touwtjes in handen hebben, kan je er wel voor zorgen dat ze op hun wenken bediend worden. Met een dashboard heb je bijvoorbeeld snel in beeld hoe lang de gemiddelde reactietijd is, of hoe lang een bepaalde medewerker nodig heeft om een gesprek af te ronden. Met deze informatie kun je je medewerkers optimaal inzetten en zal de productiviteit binnen je organisatie stijgen.

Adoptie is juist nu de key

Het afgelopen jaar hebben veel bedrijven een enorme digitale transformatie ondergaan. Ongetwijfeld zal je gemerkt hebben dat dit niet zonder slag of stoot gaat. Mensen moeten allemaal nieuwe vaardigheden aanleren om te communiceren en samenwerken. Ook nu de systemen die hiervoor zijn aangeschaft al even in gebruik zijn, kan het nog noodzakelijk zijn om je medewerkers te trainen in het gebruik. Er komen namelijk continu nieuwe functies bij en je organisatie kan ook besluiten deze zelf toe te voegen.

Wij kunnen ons voorstellen dat adoptie het afgelopen jaar nog geen hoge prioriteit heeft gehad. Toch zien wij een groot belang bij adoptie. Laat 2021 het jaar zijn waarin je je medewerkers optimaal meeneemt in nieuwe digitale oplossingen en zorg ervoor dat zij zich dit helemaal eigen maken. Op deze manier zullen ze productiever kunnen werken en het gebruik van je zaaksysteem optimaliseren. Uiteraard helpen we je daar natuurlijk graag bij!

Elektronisch ondertekenen

Maak jij al gebruik van AdobeSign? Thuiswerken is leuk, maar best lastig dat je niet even het kantoor van je collega in kan wandelen voor een handtekening. Niet alleen omdat je elkaar niet meer fysiek dat contract kunt overhandigen, maar ook omdat steeds meer bedrijven duurzaamheid hoog in het vaandel stellen en dus het printen drastisch willen verlagen. En omdat het aantal gekwalificeerde mogelijkheden waarmee je dit kunt doen groeit, is dit een mooie stap in de goede richting. Met de AdobeSign functie in Teams kun je ook documenten laten ondertekenen via Teams.

De juiste devices om flexibel en efficiënt te werken

En straks dan? Na al die aanpassingen die we hebben moeten doen in het ‘nieuwe werken’, zal het straks ook weer zo ver komen dat we weer gewoon op kantoor mogen werken. Hoe ga je te werk als de helft van de deelnemers van een vergadering fysiek aanwezig zijn en de andere helft thuis zit? Lees deze blog eens, dat kan je wellicht op weg helpen!

Ask Roger!

We kunnen ons voorstellen dat de ontwikkelingen van het afgelopen jaar nogal op je af komen. Er is dan ook zo veel gebeurd en nog zoveel meer mogelijk. Gelukkig houden we je altijd op de hoogte en kun je alles nog eens rustig teruglezen. Lees bijvoorbeeld eens deze blog over de integratie van je telefoniesysteem in Teams, of deze klantcase over het gebruik van de WhatsApp en Webchat integratie. Contact opnemen mag natuurlijk ook gewoon.