De Sitecore Content Hub, hét antwoord op de Content Crisis

De wereld van de marketeer is de laatste 10 jaar sterk veranderd. Door de wereldwijde coronacrisis zullen deze veranderingen zeker niet kleiner worden de komende jaren. Sterker nog, ze zijn in een stroomversnelling gekomen. Hierdoor is de rol van de marketeer sterk veranderd en ook het pallet aan skills die gevraagd wordt van de marketeer. Want content is overal!

In deze blog wil ik een tipje van de sluier oplichten over hoe de Content Hub van Sitecore de marketeer kan helpen bij de enorme uitdaging. Want hoe kun je voldoen aan de vraag naar meer en meer content voor de verschillende kanalen zonder het overzicht te verliezen?

Wat is eigenlijk de content crisis?

Marketeers willen hun klanten en prospects een gepersonaliseerde ervaring bieden. Dit is alleen mogelijk wanneer ze beschikken over een grote hoeveelheid content die is afgestemd op verschillende persona’s in elke fase van hun reis. Bovendien moet die gepersonaliseerde content gepubliceerd zijn op verschillende kanalen.

Deze hoeveelheid content is moeilijk te creëren en te beheren omdat vaak meerdere afdelingen van binnen en buiten een organisatie hierbij betrokken zijn. Denk bijvoorbeeld aan het webteam, het social media-team, productmanager of een reclamebureau. Hierdoor ontstaan ingewikkelde processen die samenwerken lastig maakt. Dit komt de kwaliteit niet ten goede en het inzicht in hoe de content uiteindelijk presteert vertroebeld.

Het is dus best een complex proces om al deze content te genereren. Dat in combinatie met een enorme vraag naar content, zorgt voor een contentcrisis. Je kunt dit niet alleen maar oplossen door harder te werken. Je hebt een plan, een proces en technologie nodig  Want zoals je in de afbeelding hieronder ziet, heeft de marketeer nogal wat slapeloze nachten.

Hoe gaat de Content Hub jou als marketeer helpen?

Om jouw klanten een echt unieke en gepersonaliseerde ervaring te bieden, heb je veel content nodig. Op basis van het profiel en gedrag van een bezoeker op jouw website wil je de juiste content aanbieden. Daarbij wil je ook dat de ervaring en boodschap op alle beschikbare kanalen identiek is.

Maar hoe ga je er  voor zorgen dat alle content binnen jouw organisatie op elkaar is afgestemd en mensen optimaal kunnen samenwerken? En dat tegelijkertijd campagnes effectief uitgerold kunnen worden en vervolgens het resultaat gemeten wordt om eventueel te kunnen bijsturen?

De Content Hub van Sitecore stelt marketeers in staat om in synergie te werken door:

  • Het stroomlijnen van de processen van strategievorming, planning, creatie, goedkeuring en publicatie van content op alle kanalen;
  • Het beheren van contentprocessen en -workflows;
  • Het bieden van één platform op basis waarvan marketeers hun processen kunnen stroomlijnen;
  • Stimuleren van de samenwerking;
  • Biedt inzicht welke content goed presteert en welke niet zodat strategieën kunnen worden uitgewerkt waaraan toekomstige content moet voldoen;

De Content Hub stelt de marketeer in staat om content creatie en content delivery op te zetten als een Content supply chain. Door het ontsluiten van meerdere databronnen binnen de organisatie en deze samen te voegen in de Content Hub kan de marketeer deze content publiceren naar de diverse kanalen.

De Content Hub kijkt naar de content creatie en publicatie als een proces en biedt vervolgens een technologie platform die de marketeer in staat stelt dit proces succesvol uit te voeren.

Hoe zien deze processtappen eruit?

1. Planning

Sitecore’s Content Hub helpt marketeers bij het plannen en produceren van content voor de verschillende kanalen. Afhankelijk van de organisatorische opzet en de marketingdoelstellingen kan dit worden gestuurd op basis van een campagne, persona of onderwerp.

Door gebruik te maken van de Content Hub kunnen marketeers content produceren en publiceren op basis van een contentkalender.

In deze fase wordt ook vaak de planning opgenomen van creatieve concepten die bepalend zijn voor de content.

2. Contentbeheer

De volgende stap betreft de manier waarop inhoud wordt gecreëerd en beoordeeld. Je kan content rechtstreeks op het platform invoeren, of je kunt deze kopiëren en plakken uit applicaties zoals een Excel- of Word-document.

3. Samenwerken

De kracht die de Content Hub ook biedt is de wijze waarop diverse stakeholders kunnen samenwerken. Typische voorbeelden hiervan zijn:

  • Delen van bestanden;
  • Versiebeheer;
  • Preview van verschillende bestandstypen;
  • Het gezamenlijk bewerken van content;
  • Online review, commentaar, annotatie en drukproeven;
  • Goedkeuring op basis van krachtige workflows

4. Beheer

Op het moment dat de content definitief is, moet deze worden beheerd.

Voorbeelden van beheer zijn:

  • Versiebeheer;
  • Beschikbaar stellen van bronbestanden en uitleveringen daarvan
  • Het bieden van één bron van de waarheid waarop gebruikers kunnen vertrouwen dat die versie ook de enige en juiste versie is.

5. Curatie

Door metadata toe te voegen, organiseren we de content en maken we die beschikbaar voor zoekmachines op basis van zoekopdrachten en query’s.

6. Publiceren, personaliseren en meten

Publicatie, personalisatie en analytics zijn de mogelijkheden waar Sitecore al lang bekend om staat. Deze mogelijkheden zijn een integraal onderdeel van hoe de Content Hub de kanalen verbindt en een oplossing biedt voor de Content Crisis.

Content Hub gebruikers kunnen een mix van zowel gecureerde als ongecureerde methodes gebruiken voor verschillende pagina’s of campagnes. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het automatisch publiceren van product detailpagina’s naar het commerce platform, terwijl ze ook actief een set van landingspagina’s cureren.

Tenslotte, door gebruik te maken van de analytics mogelijkheden van de Content Hub kunnen we meten hoe succesvol een bepaald stuk content was binnen een bepaalde context.  Zo kan je de beschikbare middelen de volgende keer dat je nieuwe content wil creëren, beter inzetten

De 5 belangrijkste pijlers van de Sitecore Content Hub

De Sitecore Content Hub bundelt een set van krachtige geïntegreerde tools die een organisatie alles biedt bij het oplossen van de Content Management Crisis.

Het gaat echter veel verder dan deze tools. Samen bieden deze tools de marketeer de mogelijkheid om elk aspect van de levenscyclus van content de beheren. Een krachtig end-to-end platform waarmee marketeers op een ongelooflijk efficiënte manier content kunnen creëren, plannen, coördineren, delen en publiceren over verschillende kanalen heen.

 

Wil je meer weten of de Sitecore Content Hub jouw organisatie verder kan helpen? Neem dan contact op met Ask Roger! Wij kijken graag samen met jou naar de mogelijkheden.

Eerder gaf mijn collega Jeroen een webinar over de content hub. Deze kun je terugkijken door hieronder je gegevens achter te laten.