Overstap naar SIP-trunking

Overstap naar SIP-trunking

Een goed werkende website en telefonieomgeving zijn voor een bank heel belangrijk. Dit is haalbaar door SIP-trunking, tevens verlaagt dit de kosten.

Bij een bank* verzorgden wij een consultancytraject. Dankzij dit traject vond de bank een geschikte partij die SIP-trunking levert. Voorheen lag de telefonieomgeving er geregeld uit, waardoor medewerkers van het Klant Contact Center moesten verhuizen naar een uitvallocatie.

Voor een goede start van het traject werd een kick-off op locatie bij de bank georganiseerd om de uitdagingen en doelstellingen te bespreken. Vervolgens zijn er interviews met de betrokken partijen gehouden om zo een beter beeld te krijgen van de wensen en eisen. Ook zijn de te verwachten kosten berekend op basis van kosten uit het verleden.

Uitdaging

Tijdens de kick-off kwamen al snel meerdere uitdagingen naar voren: het Klant Contact Center had twee leveranciers voor inkomend en uitgaand verkeer, de telefonieomgeving was niet schaalbaar, de kosten waren hoog en de beschikbaarheid liet te wensen over. Voor ons was het meteen duidelijk dat de bank veel profijt zou hebben bij een overstap naar SIP-trunking. Maar wat is het precies?

“SIP is een evolutie op het gebied van internet telefonie. SIP stelt u in staat om iemand te bereiken, ongeacht de plaats waar de persoon zich bevindt of welk apparaat hij gebruikt voor de communicatie. Het SIP-protocol maakt het mogelijk om via tablets, IP-telefoons, pc’s en mobiele telefoons met elkaar te communiceren. Voor bedrijven levert SIP een verhoging van de productiviteit en efficiency op. Met SIP-trunking is benodigde capaciteit snel op te schalen. U kunt gewoon bellen zoals u gewend bent, naar welke bestemming dan ook. Alleen dan tegen een aanzienlijk voordeliger tarief”, zo staat op de connectiviteit-pagina beschreven.

Aanpak

Het was nu aan ons om potentiële partijen te vinden die een overstap naar SIP-trunking leveren. Een veelgebruikt proces is het opstellen van een ‘Request for Proposal’ (RFP) document. Vervolgens zochten we geschikte partijen en stuurden hen het RFP-document. Hierin konden zij tarieven en opties invullen en terugsturen. Nadat we een aantal RFP-documenten hadden ontvangen, konden we ze met elkaar vergelijken. Twee partijen kwamen duidelijk naar voren. Deze opties werden vervolgens aan de opdrachtgever gepresenteerd. De partij die het best aansloot bij de wensen en eisen van de bank kreeg de opdracht en pakte de verdere implementatie op.

Voordelen

  • In de nieuwe situatie betaalt de bank op jaarbasis nog slechts 24% voor de telefonie-omgeving in vergelijking met de oude situatie.
  • De bereikbaarheid is beter door een redundantie op twee locaties. Eén omgeving draait op kantoor en één op het datacenter. Bij uitval of storing schakelt de andere omgeving automatisch in.
    • In het verleden moest de bank bij uitval naar een uitwijkomgeving verhuizen om daar verder te werken, wat gemiddeld 4 uur duurde om weer operationeel te zijn. Minder uit de lucht zorgt voor een betere klantervaring. Daarnaast worden door deze oplossing kosten bespaard.
  • De provider garandeert 99,99% uptime, wat substantieel beter is dan de oude omgeving.
  • De betrouwbaarheid van de telefonie is beter, dit komt ook door de betere bereikbaarheid.

Conclusie

Door goed naar de bank te luisteren, hebben we voor een passende oplossing gezorgd, waardoor de bank klanten beter kan helpen. Ook worden er kosten bespaard. De bank is erg tevreden over de nieuwe oplossing en raadt andere banken deze overstap aan.

Heeft u een vergelijkbare situatie en wilt u weten of wij hierbij kunnen helpen? Neem gerust contact met ons op!

*Op verzoek van de klant is de bedrijfsnaam anoniem gemaakt in dit blog.